ההבדלים בין גרין קארד לבין אזרחות אמריקאית

אנשים אשר שוהים ועובדים בארצות הברית באופן קבוע עושים זאת באחד משני תנאים: הם בעלי מעמד של תושבי קבע (מחזיקי כרטיס – Green Card) או שהינם אזרחים אמריקאים. בשני המקרים לאדם עומדת הזכות לשהות ולעבוד בארצות הברית. ואולם, קיימים הבדלים מהותיים בין הסטאטוסים הנ"ל. הבלבול לגבי הבדלים אלו רב ביותר – יש הסוברים כי כרטיס הגרין קארד מקנה להם זכויות דומות לזכויות של אזרחים אמריקאים, יש הסוברים כי מדובר באשרת כניסה (ויזה) ויש הסוברים כי מדובר במעמד אשר ניתן לקבל באמצעות הגרלה בלבד.

לאור הבלבול הרב, במאמר שכאן נסביר מה המשמעות של כל אחד מהסטאטוסים ומהם ההבדלים העיקריים שעליכם להכיר.

 

אזרחות אמריקאית

אזרחות אמריקאית הינה מעמד הניתן לאדם פרטי ומגדיר את השתייכותו לארצות הברית כמערכת מדינית פוליטית. האזרחות האמריקאית הינה אחת מן האזרחויות הנחשקות בעולם הן בשל היותה מעצמה פוליטית וכלכלית והן בשל הזכויות והיתרונות שהיא מבטיחה. בין יתרונות וזכויות אלו ניתן לכלול:

  • דרכון אמריקאי המאפשר כניסה ויציאה חופשית מארצות הברית, וכניסה חופשית למעל ל- 180 מדינות אחרות ללא צורך באשרה.
  • העברת האזרחות האמריקאית גם לילדים שנולדו מחוץ לארצות הברית.
  • הזכות לבחור ולהשפיע על המציאות הפוליטית של המעצמה החזקה בעולם.
  • היכולת לעבוד בארצות הברית וליהנות מאפשרויות תעסוקה והכנסה בלתי מוגבלות, כולל עבודה בממשל הפדראלי (סקטור סגור עבור מי שאינו אזרח).
  • הגנה פוליטית ואחרת בכל עת צרה ברחבי העולם.
  • הטבות פדראליות שונות כגון החזרי מס ומענקים.

ניתן לקבל מעמד של אזרח אמריקאי באחת מן הדרכים הבאים:

מכח לידה

כל אדם הנולד בתחומי ארצות הברית מקבל אזרחות אמריקאית באופן אוטומטי.

 

מכח אזרחות הורים או סבים

בהינתן תנאים מסוימים ההורים או אפילו הסבים יכולים להעביר לילדיהם אזרחות אמריקאית באמצעות הגשת בקשה מתאימה ועמידה בתנאים.

 

התאזרחות

רכישת אזרחות אמריקאית בהעדר שושלת משפחתית אמריקאית. בגיר שהינו בעל מעמד של תושב קבע בארצות הברית יכול לאחר חמש שנות שהות בארצות הברית להגיש בקשת התאזרחות. במידה ולתושב הקבע יש בן זוג שהינו אזרח אמריקאי הוא יכול להגיש בקשה כאמור לאחר שלוש שנות שהות. במסגרת התהליך יגיש המבקש בקשה המלווה במסמכים המוכחים כי הוא עומד בתנאי החוק לקבלת אזרחות. זאת ועוד המבקש יידרש להציג ידע בסיסי באנגלית ולעבור מבחן ידע בנוגע לאזרחות האמריקאית. בתום ההליך, וככל שימצא כי המבקש הינו "אדם מוסרי וטוב", יקבל המבקש תעודת התאזרחות ויצהיר אמונים למדינה.

 

תושב קבע

תושבות קבע הינה סטאטוס המסדיר את המעמד של מי ששוהה ועובד בתחומי ארצות הברית  כחוק, אך הוא אינו אזרח.

מעמד של תושב קבע יכול להתקבל באחת משלושה דרכים:

 

דרך עבודה

מעסיק יצהיר ויוכיח כי העובד (שאינו אמריקאי) הינו הכרחי לכח העבודה שלו בין מחמת מיומנות, מומחיות או העדפה כלשהי. משניתנה הצהרה כזו, תינתן לאזרח הזר תושבות קבע.

 

דרך קשרי משפחה

קרובי משפחה מיידים שהינם אזרחי ארצות הברית יכולים להצהיר על קשרי המשפחה, ועל בסיס זה תוגש בקשה לקבלת גרין קארד.

 

דרך הגרלה שנתית

ממשלת ארצות הברית עורכת אחת לשנה הגרלה בין אלה המבקשים לזכות במעמד של תושב קבע.

בכל אחת מן הדרכים הללו יש צורך בהגשת בקשה לקבלת גרין קארד. מלבד במקרה של הגרלה, בקשה זו תלווה בהצהרה של נותן חסות (קרוב המשפחה או המעסיק). במידה והבקשה תתקבל ישלח לכתובת האמריקאית שסיפקתם כרטיס הגרין קארד.

 

ההבדלים בין  גרין קארד לאזרחות אמריקאית

אם כן, כפי שראינו לעיל, מדובר בשני סטאטוסים שונים בתכלית. בעוד מחזיק בגרין קארד זכאי לשהות כחוק בארצות הברית רק נוכח אשרה זו ובתלות בשהותו במדינה, אזרחות אמריקאית הינה מעמד קבוע. כך, תושב קבע יכול לשהות ולעבוד בארצות הברית בדומה לאזרח אמריקאי, אך הוא אינו זכאי למרבית מהזכויות שתוארו לעיל ובהם מחזיקים אזרחי ארצות הברית.

 

להלן מספר הבדלים עיקריים:

  • אזרח אמריקאי אינו נמצא בסכנה לביטול אזרחותו גם נוכח מעשים פליליים חמורים. לעומת זאת, מחזיקי גרין קארד נמצאים תחת סכנת גירוש מתמשכת – שינוי כתובת בלי לעדכן את הממשל, מעורבות בעבירות פליליות ואפילו יציאה לזמן ממושך מארצות הברית, כולם עשויים להוות עילה לגירוש.
  • אזרח אמריקאי אינו חייב לשהות בארצות הברית, לעוממת מחזיק בכרטיס גרין קארד אשר האשרה שלו תלויה בכך שמרכז חייו הינו בארצות הברית. מחזיק גרין קארד מסתכן בביטול מעמדו אם ישהה מחוץ לארצות הברית משך זמן ממושך.
  • אזרח אמריקאי רשאי לבחור ולהיבחר, לעומת מחזיק גרין קארד שאינו זכאי לזכויות אלו.
  • אזרח אמריקאי זכאי להטבות פדראליות כדוגמת החזר מס לילדים וסיוע בלימודים אקדמאיים. מחזיק בגרין קארד אינו זכאי להטבות אלו.
  • אזרח אמריקאי מחזיק בדרכון אמריקאי ונהנה מתנועה חופשית כמעט לחלוטין ברחבי העולם. לעומת זאת מחזיק בגרין קארד אינו בעל דרכון אמריקאי.
  • אזרח אמריקאי מעביר באופן כמעט אוטומטי את אזרחותו לילדיו, לעומת מחזיק בגרין קארד אשר יכול להוות עבור בני משפחתו נותן חסות לקבלת גרין קארד אך אינו יכול להעביר להם אזרחות באופן אוטומטי.

 

 

לסיכום

תושבות קבע ואזרחות אמריקאית הינם שני סטאטוסים שונים אז מהם נגזרות זכויות שונות בתכלית. יחד עם אותן הזכויות מגיעות גם המחויבויות שלכם כתושבי קבע אן אזרחים אמריקאים. צוות MasAmerica מורכב מרואי חשבון ועורכי דין אמריקאים וישראלים אשר בקיאים בכל רזי המקצוע, וישמחו לסייע לכם אם חלק מהמחויבויות האלה, בתכנון וייעוץ מס אשר ימזער ואף יאיין את חבויות המס שלכם.

ההבדלים בין גרין קארד לבין אזרחות אמריקאית
ההבדלים בין גרין קארד לבין אזרחות אמריקאית

 

שאלון לבדיקת זכות החזר מס בארה"ב לאזרחים אמריקאים:

שאלות ותשובות בנושא

גרין קארד הוא מסמך רשמי שהונפק על ידי ממשלת ארה"ב המעניק תושבות קבע חוקית בארצות הברית לאזרחים זרים. מסמך זה מאפשר למחזיק לחיות ולעבוד בארה"ב לצמיתות.
אזרחות אמריקאית היא מעמד חוקי המעניק לאדם את הזכות לחיות ולעבוד בארצות הברית כאזרח מלא. היא גם מעניקה לפרט את הזכות להצביע ולמלא תפקידים ציבוריים, ולקבל הטבות מסוימות מהממשלה.
ההבדל העיקרי בין גרין קארד לאזרחות הוא שגרין קארד מעניק תושבות קבע חוקית בלבד, בעוד שלאזרח אמריקאי יש זכויות והרשאות אזרחות מלאות. בעל גרין קארד עדיין יכול להיות כפוף לגירוש אם תנאים מסוימים יופרו, בעוד שאזרח אמריקאי לא יכול להיות מגורש אלא אם כן הוא או היא מבצעים פשע חמור או מוותר על אזרחות.
באופן כללי, קל יותר להשיג גרין קארד מכיוון שהוא דורש רק הוכחה של תושבות חוקית בארה"ב והוכחת תעסוקה או קשרי משפחה באזרחות ארה"ב, מצד שני, הוצאת גרין קארד היא תהליך ארוך יותר ובדרך כלל כולל מבחן של ההיסטוריה האמריקאית והממשלה.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושא מיסים אמריקאיים בלבד
צרו איתנו קשר

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים