זכויות אזרח אמריקאי

בניגוד לשאר מדינות העולם, רשות המס האמריקנית, ה- IRS מחייבת כל אזרח לדווח על הכנסתו. התנאים אומנם נוקשים, אך אלו מגיעים עם שורת הטבות, דוגמת מענקי קורונה, הרלוונטיים בימים אלו, מענקי לימודים ואף מענקי ילדים, העולים פי כמה על אלו הניתנים בארץ.

 

מענקי קורונה לאזרחי ארה"ב

בחודש מרץ 2020, העבירו הקונגרס האמריקני והנשיא טראמפ את חוק פיצוי הקורונה – CAERS Act, ובשמו המלא, Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security Act.

החוק העביר 300 מיליארד דולר, אשר יינתנו בתשלומים חד פעמיים לאמריקנים בודדים ומיליארדים נוספים אשר יוזרמו לאפיקי הכלכלה השונים, בהם חברות הענק, גופים ציבוריים מקומיים וכו'.

במסגרת התוכנית האמורה, ייתכן שגם אתם זכאים לקבלת התשלומים, שאינם חייבים במס, אשר יועברו או לידי חשבון הבנק האמריקני שברשותכם, או יישלח בצ'ק אל כתובתכם.

 

הזכאים, ואלו שלא

ישנם שני סוגים של אזרחים אשר יזכו לקבל את כספי הפיצויים:

  • אזרחים אמריקנים להם מספר ביטוח לאומי – SSN.
  • תושבי ארצות הברית להם מספר ביטוח לאומי – SSN.

מנגד, ישנם מספר תושבים אשר לא יזכו לקבלת הפיצויים:

  • בעלי מספר ITIN – מספר זה, בשמו הארוך Individual taxpayer identification number, ניתן מטעם ה – IRS לתושבים שאינם בעלי אזרחות אמריקאית, לשם דיווחי מס בגין הכנסות בארה"ב, שותפות בעסקים ובנכסים באמריקה וכו'.
  • אלו שהוגדרו כנתמכים בדוחות מס של אחרים – לדוגמה, ילדים של תושב.
  • נתמכים מעל גיל 17, שאינם נכללים בהטבות מיסוי לילדים (כפי שיוסבר בהמשך).

 

גובה ההטבה

ככלל, גובה ההטבה יעמוד על 1,200 דולר לאדם, בהתאם לגובה הכנסותיו והסטטוס שלו. לעניין זה, ככל שמדובר על הורה לילדים, יזכה אותו הורה ל – 500 דולר מענק בעבור כל ילד, ככל שעומד בתנאיי המיסוי לילדים (child tax credit). נציין כי כל אדם יוכל לקבל את הקצבה, ללא כל קשר למקום מגוריו.

הזכאים לשיעור הקצבה המקסימלי

רווקים

יזכו לשיעור קצבה מקסימלי, ככל שהכנסותיהם לא עולות על 75,000 דולר בשנה.

 

זוגות נשואים

בהתאמה לרווקים, זוג נשוי יזכה לשיעור מקסימלי ככל שהכנסותיהם המשותפות לא עולות על 150,000 דולר.

 

ראש בית

מפרנס ראשי בבית יזכה להטבה מקסימלית ככל שהכנסותיו השנתיות לא עולות על 112,500 דולר.

 

קצבה חלקית – שיעור הקיזוז

שיעור הקיזוז ייעשה בהתאם לפער שבין סכום ההשתכרות בפועל של המבקש לבין סכום ההשתכרות להחזר מקסימלי, בהכפלת 5 אחוזים. לדוגמה, רווק המשתכר בכ – 80 אלף דולר בשנה, יקבל מענק ממנו קוזזו סך של 250 דולר (5% מתוך הפער של 5,000 שבין 80,000 ל – 75,000), ומשכך, יקבל אותו זכאי לכ – 950 דולר.

 

לא זכאים

ייתכנו גם מספר מצבים בהם על אף שלאזרח אמריקאי או תושב ארה"ב מספר SSN, הכנסותיו יעלו על אלו המקנות זכאות לפיצוי, ומשכך, לא יהא זכאי לקבלת פיצוי בגין נזקי הקורונה:

 

רווקים

המכניסים מעל 99,000 דולר בשנה.

 

זוגות נשואים

המכניסים מעל 198,000 דולר בשנה.

 

ראש בית

המכניסים מעל 136,500 דולר בשנה.

 

מלגת לימודים לאזרח האמריקאי

למלגה זו זכאים כלל הסטודנטים בעלי האזרחות האמריקאים, גם אלו הגרים בישראל. הרציונל העומד מאחרי הענקת מלגה זו הוא הרצון לעודד השתלבות אמריקאים באקדמיות ברחבי העולם, גם במידה ואינם גרים בשטחי ארה"ב.

גובה ההחזר הניתן במסגרת ההטבה מוגבל לעד 1,000 דולר בשנה, אשר ישרתו את הסטודנט למגוון הוצאות, בהן שכר לימוד, דמי רישום, רכישת ספרים וציוד היקפי ועוד.

אולם, יש מספר קריטריונים בהם על הסטודנט ומוסד הלימודים לעמוד, לשם קבלת המלגה:

 

מוסד הלימודים

לשם קבלת המלגה, על הסטודנט ללמוד באחד מהמוסדות הבאים: האוניברסיטה העברית, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה והמרכז הבינתחומי בהרצליה.

 

בירוקרטיה

על מבקש המלגה להביא מהמוסד הלימודי טופס ייעודי לקבלת ההטבה, ולא אישור לימודים סטנדרטי.

 

היקף הכנסות

המלגה תינתן ליחידים שהכנסתם השנתית אינה עולה על 90,000 דולר, ולזוגות שאינם מכניסים למעלה מ – 180,000 דולר.

 

אורך ההטבה

המלגה תינתן לכל היותר לארבע שנות לימודים. לאחריהן, יזכה המבקש לנקודות זיכוי מס, ללא החזר בגין הלימודים.

 

סוג התואר והיקפו

המלגה תינתן בעד לימודי תואר ראשון בלבד, ככל שהסטודנט לומד, לכל הפחות, חצי יום לימודים בשבוע.

 

עבר פלילי

ישנן עבירות בגינן לא יזכה המבקש למלגת לימודים, בהן סחר בסמים.

 

זכויות אזרח אמריקאי: קצבת ילדים

החל משנת 2018, בה הועלה סכום הקצבה, הממשל האמריקני מקנה לכלל האזרחים, גם אלו הגרים מעבר לים, לקצבאות ילדים ששיעורם מגיע עד ל – 1400 דולר בשנה, ומשתנים בהתאם לגובה ההכנסה. סכום זה, בשקלים, שווה ערך ל – 395 שקלים בחודש לילד.

לשם השוואה, קצבת הילדים מטעם מדינת ישראל נעה בין 192 – 152 שקלים. מדובר על פער די משמעותי, אשר מעיד על נכונות הממשל האמריקאי לתמוך בתושביו. כמו כן, יש לציין כי עוסקים עצמאיים אינם זכאים לקבלת התשלומים האמורים.

 

השינוי המשמעותי של שנת 2018

ייתכן שבעוד בעבר לא הייתם זכאים לקבלת הקצבה, היום תוכלו לקבלה, שכן ממשל טראמפ החיל מספר שינויים בהסדר, מעבר לשינוי גובה הקצבה.

השינוי המהותי, לעניינינו, הוא לעניין גובהה ההכנסה לשם קבלת הקצבה. בעוד בעבר רק זווגת אשר הכניסו למעלה מ – 3,000 דולר בחודש היו זכאים לקצבה, כיום יזכו לקצבה כל אלו אשר מכניסים מדי חודש למעלה מ – 2,500 דולר בחודש.

 

תשלום רטרואקטיבי והסיכון שבו

החוק מאפשרת קבלת הכספים עד 3 שנים אחורה, הניתנים באופן אוטומטי. אולם, ככל שיתגלה שהכספים הועברו אליכם שלא כדין, תיאלצו להחזירם, בתוספת ריבית, ובתוספת קנס בשיעור 25% מערך הסכום.

 

הדרישות לקצבת ילדים

  • הגשת דוחות שנתיים ל – IRS מדי שנה.
  • אזרחות אמריקאית לילדים.
  • הנפקת מספר SSN לילדים.

 

לסיכום

ישנם מענקים, מלגות וקצבות שונות המגיעות לאזרח האמריקאי, כחלק מהיותו אזרח בעל זכויות. אך יחד עם זכויות אליו מגיעות גם החובות. צוות MasAmerica מורכב מרואי חשבון ועורכי דין אמריקאים וישראלים אשר בקיאים בכל רזי המקצוע, וישמחו לסייע לכם בתכנון מס אשר ימזער ואף יאיין את חבויות המס שלכם. צרו קשר עוד היום.

זכויות אזרח אמריקאי
זכויות אזרח אמריקאי

 

שאלון לבדיקת זכות החזר מס בארה"ב לאזרחים אמריקאים:

שאלות ותשובות בנושא

מענקי הקורונה לאזרחי ארה"ב היו תשלום חד פעמי מיוחד של $1,200 למבוגרים ו-$500 לילדים שהונפקו על ידי מס ההכנסה האמריקאי לאזרחים ארה"ב זכאים בתגובה להשפעה הכלכלית של מגיפת COVID-19.
אזרחי ארה"ב זכאים כללו היו אלה עם מספר תעודת זהות תקף. מי שאינם אזרחים היו זכאים גם כן במידה והכנסתם לא עלתה על ספים מסוימים.
מלגה לאזרח אמריקאי היא סוג של סיוע כספי המוענק במיוחד לאזרחי ארצות הברית. מלגות אלו יכולות להיות מונפקות על ידי אוניברסיטאות, ארגונים פרטיים, ממשלות מדינה או הממשלה הפדרלית.
גמלת ילדים אמריקאית היא תוכנית של הממשל הפדרלי של ארצות הברית המעניקה סיוע כספי למשפחות עם ילדים במטרה לצמצם את העוני בילדים ולעזור למשפחות לכסות את עלויות גידול הילד. התוכנית הידועה ביותר היא ה-Child Tax Credit, המעניקה זיכוי מס של עד 2,000$ לילד.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושא מיסים אמריקאיים בלבד
צרו איתנו קשר

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים