מניות חסומות – כל מה שצריך לדעת על ההבדל בין ארצות הברית וישראל

מניות חסומות יכולות להיות חלק מתוכנית תגמול לעובדים, אך חשוב להביא בחשבון היבטי מיסוי ואת ההשלכות שלהן על הרווח הנקי. בנוסף, כדאי להכיר את ההבדל בין האופן שבו מתייחסים למיסוי מניות כאלה בארצות הברית לעומת בישראל.

מניות חסומות, או במקור Restricted Stock Unit ובקצרה RSU, מייצגות את הזכות של העובד לרכוש מניות של החברה בתנאים שנקבעו מראש. בדרך כלל התנאים קובעים שניתן יהיה לאפשר לעובד לרכוש את המניות מדי תקופה, כמו למשל כחלק מתוכנית תגמול.

מבחינת המעסיק, היתרון של שימוש במניות חסומות הוא יצירת עניין משותף: בגלל שהעובד רוצה שהמניות שהוא מקבל יהיו שוות יותר, יש לו אינטרס ברור שהחברה תפיק רווחים גבוהים. בכל מקרה, ההסכם בין העובד למעביד קובע מהו מועד הזכאות שבו מונפקות המניות לעובד בצורה אוטומטית. מנגד, היבטי המיסוי הם חיצוניים ויש כמובן הבדל בין ארצות הברית וישראל.

 

מיסוי מניות חסומות בישראל

סעיף 102 לפקודת מס הכנסה קובע שיש להתייחס למועד מכירת המניות הנובעות מהענקת RSU בתור אירוע מס. כמו כל אירוע כזה, עליכם להכיר את היבטי המיסוי ולחשב אותם בשאלה האם זו פעולה משתלמת.

אם מדובר בחברה ציבורית והעובד המתין שנתיים מהיום שבו קיבלתם מניות חסומות ועד היום שבו מכרתם אותן, המס יהיה על החלק שבין מחיר המניה הממוצע במהלך 30 ימי המסחר שקדמו למועד ההענקה. החלק הזה יסווג כהכנסה מעבודה/מיגיעה אישית ולכן תשלמו עליו מס הכנסה לפי שיעור המס השולי שחל עליכם.

מנגד, עליית הערך מעל המחיר הממוצע של 30 ימי המסחר האחרונים כאמור לעיל כבר תסווג כרווח הון – לכן תשלמו עליו מס רווח הון קבוע (שעומד בישראל נכון להיום על 25%). יש לציין כי מי שלא ממתינים לפחות שנתיים מהיום שבו הם קיבלו את המניות החסומות מהמעסיק ועד למכירה, יצטרכו לשלם מס של "הכנסת מעבודה" על כל הרווח ממכירת המניות.

לשם השוואה, כל הענקת מניות חסומות שלא כלולה בסעיף 102 לפקודת מס הכנסה (בחברה פרטית שאינה נסחרת בבורסה למשל), תיחשב בהענקת RSU לאירוע מס רק במועד ההבשלה והנפקת המניה. במקרים כאלה, כל הרווח ממכירת המניות יסווג כהכנסת עבודה ותשלמו עליו מס הכנסה לפי מדרגת המס הרלוונטית אליכם. בישראל המיסוי הוא פרוגרסיבי, לכן המדרגה עולה ככל שהשכר עולה.

 

מה קורה בארצות הברית?

בארצות הברית ממסים מניות חסומות כאילו זו הייתה הכנסה רגילה. בעוד בישראל כאמור המיסוי על חלק מההטבה נמוך יחסית ורק מעל רף מסוים משלמים את מלוא מס רווח ההון הקבוע, בארצות הברית המיסוי חל על כל העלייה במחיר. בנוסף, התייחסות לכל העלייה בערך של מניות חסומות בתור משכורת משמעותה בארצות הברית תשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות בהתאם.

עם זאת, יש לציין שהשימוש ב-RSU בתור מכשיר תגמול לעובדים אטרקטיבי בכל מדינה בגלל היתרונות האובייקטיביים שלו. ראשית, העובד שמקבל את המניות החסומות לא משלם עליהן. שנית, המיסוי עליהן פשוט. למרות שבארצות הברית הוא גבוה יותר מאשר בישראל, הוא אחיד ולא מסובך.

בשביל לקבל את המניות החסומות, כל מה שהעובד צריך לעשות הוא להישאר עם המעסיק לתקופה מסוימת. לאחר אותה תקופה, מה שמכונה בהסכמי העבודה האמריקאיים Vesting, המניה הופכת להיות שלו.

 

מי צריכים לשלם את המס בארצות הברית?

חובת המס בארצות הברית מוטלת על כל מי שמגישים דוח מס לרשויות. ברוב המקרים, הגשת דוח המס היא חובה על פי החוק מתוקף אזרחות אמריקאית. כמו כן, החוק בארצות הברית קובע שיש להגיש דוח מס גם אם מחזיקים בתושבות אמריקאית. הגשת דוח המס מתבצעת אחת לשנה ושכירים מישראל יכולים להיות חייבים בה מתוקף רילוקיישן, עבודה בחברה בינלאומית ועוד.

יש לציין כי ברשות המיסים בישראל מחמירים את ההתנהלות מול ישראלים שמנתקים תושבות. בין היתר, רואים את זה בהחלטה שקובעת שיש להטיל ניכוי במס במקור על עובדים שיוצאים לרילוקיישן בארצות הברית עם אופציות ויחידות מניות חסומות.

לפי ההחלטה המעודכנת, יש למסות את האופציות שוב פעם גם אם הן כבר מומשו, נמכרו ומוסו במלואן מעבר לים. מנגד, כן ניתן יהיה לדרוש זיכוי מהמס הזר ששולם בארצות הברית או במדינות זרות אחרות – אבל רק לגבי אופציות אשר הבשילו בזמן שהות העובד בישראל.

 

מה לומדים מהשלכות המיסוי השונות?

הבנת השלכות המס בארצות הברית של מניות חסומות, שניתנות כאמור למימוש רק לאחר תקופה מסוימת, היא הזדמנות טובה עבורנו לברר עד כמה באמת מדובר בכלי משתלם לתגמול עובדים. מעבר לכך, יש להביא בחשבון את ההבדל בין המיסוי בישראל של מניות חסומות לבין האופן שבו עושים את זה בשאר מדינות העולם עבור מקרים שבהם המעסיק מאפשר לנו לבחור: מניות חסומות או אופציות.

ההבדל העיקרי בין אופציות לבין מניות חסומות הוא לא המיסוי, אלא תוספת המימוש. לכל אופציה למשל יש תוספת מימוש, שמייצגת את מחיר קניית המניה על ידי העובד. במניות חסומות אין תוספת מימוש, כי הן מונפקות ללא תשלום.

אז אם מחיר המניה יורד לאחר הענקת אופציות לדוגמא, הן לא יקנו לעובד אף רווח. אבל במניות חסומות אין בעיה כזו, כי הנפקת RSU מתבצעת אוטומטית בכל מועד הבשלה ולכן תמיד העובד ירוויח. מנגד, אם מחיר המניה יורד, גם הרווח הישיר של העובד ייפגע.

לסיכום, היבטי מיסוי שונים הם חלק ממערכת שיקולים רחבה של מעסיקים ועובדים שרוצים להשתמש במניות חסומות כחלק ממערכת תגמול. בנוסף, הם יכולים לסייע לנו לבחור איפה לעבוד ולהגיש דוחות מס.

שאלות ותשובות בנושא

מניות חסומות הן מניות של חברה שאינן נסחרות באופן פעיל באף בורסה לניירות ערך, אך מוחזקות על ידי משקיע לטווח ארוך.
בישראל, מניות חסומות חייבות במס רווח הון במכירה, כאשר השיעור תלוי בסוג נייר הערך ובמשך זמן החזקת המניות.
בארצות הברית, מניות חסומות כפופות למסי רווחי הון לטווח ארוך וגם לטווח קצר, בהתאם לזמן החזקה של המניות.
המשקיע שמחזיק במניות החסומות אחראי לתשלום המסים בארה"ב.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושאי מס אמריקאי
צרו קשר עכשיו

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים