דיווח מס לאזרחי ארה"ב

כל אדם המחזיק באזרחות אמריקאית מחויב לבצע דיווח מס לאזרחי ארה"ב לרשויות המס האמריקאיות באמצעות טופס 1040. על גבי הטופס הנישום מדווח על הכנסותיו מכל מקור בעולם ועל מצבו המשפחתי. בהתאם לשני הגורמים הללו יקבעו חובות המס השנתיות שלו. בנוסף לדיווח זה נדרשים אזרחי ארה"ב למסור מידע על כל חשבון פיננסי שנמצא מחוץ לגבולות המדינה למטרת מלחמתה של ארה"ב בהלבנת ההון.

 

על מה אמורים לדווח?

בשנת 2010 אושר בקונגרס האמריקאי חוק ה- FATCA המחייב כל מוסד פיננסי מחוץ לגבולות ארה"ב לדווח על אמריקאיים המחזיקים תחת חסותו בחשבון בנק או כל מאגר כספים אחר.
נכסים אלו כוללים: חשבונות בנק, קרנות פנסיה, אחזקה בחברות, ביטוחי מנהלים, קרנות השתלמות ועוד…

 

דוח 1040

כל הכנסה של עצמאי בארה"ב שגובהה מעל 400$ מחייבת דיווח לרשויות המס. טופס הדיווח על כלל ההכנסות הוא טופס 1040. הוא כולל בין היתר: פרטים אישיים, סטטוס ומעמד ודיווח הכנסות מכל סוג, כגון: קצבאות ביטוח לאומי, תלוש שכר, פנסיה, ריביות, דיבידנדים ועוד…

 

דוח NR1040

אזרחים זרים בעלי פעילות פיננסית בגבולות ארה"ב מדווחים על הכנסותיהם בעזרת טופס NR1040. טופס זה, בדומה לטופס 1040 מחייב דיווח על כל הכנסה בתוך או מחוץ לגבולות המדינה, על כל סוגי ההכנסות הקיימות.

 

מועדי הדיווח

התאריך הקבוע בתקנות המיסים האמריקאיות לדיווח הוא ה- 15.4. אזרח שאינו תושב ארה"ב יוכל להגיש את דוחות המס עד ליום ה- 15.6.
ביום ה- 30.6 חלה חובת דיווח על נכסים פיננסיים שמוחזקים מחוץ לארה"ב.
אם מתקבלת בקשה לאורכה חובת הדיווח נדחית ליום 15.10.

היבטים נוספים הנוגעים לאופן הדיווח

הכנסה הפטורה ממס

רשויות המס מבצעות חישוב הכולל את מצבו המשפחתי של האזרח ומספר הנפשות במשפחתו ובכך מחשבת האם עליו לשלם מס. לדוגמה: בשנת 2018 אדם יחיד מתחת לגיל 65 שהכנסתו מתחת ל-12000$ פטור מתשלום מס.

 

אמנת המס בין ישראל לארה"ב

אמנת המס בין ישראל לארה"ב היא גורם המונע כפל מיסוי. כלומר, כל תשלום מס בארה"ב מתקזז עם תשלום מס בישראל. לדוגמה, אם נוצר מצב לפיו אחוז המס בארה"ב גבוה יותר ב10% מזה בישראל ישנה אפשרות של תשלום ההפרש על ידי האזרח האמריקאי. לעומת זאת, במידה והמס המשולם יהיה גבוה יותר מאשר במדינה השנייה, יוכל המשלם לקבל החזר מס. החזר זה מועבר לשנה אחת אחורה ותוקפו עד 10 שנים קדימה.

 

הגשת דוח בהכרח מחייב תשלום?

כאמור, הגשת דוח מס היא חובה על כל אזרח אמריקאי. לעומת זאת, הגשת הדוח לאו דווקא מחייבת בתשלום. כלומר, יתכן מצב בו ניכויים והחזרי מס יכולים לקבוע שהאזרח אינו חייב במס כלל או זכאי להחזר מס.

 

חובות הדיווח המורחבות

כללי המיסוי האמריקאים קובעים כי ישנם מקרים המחייבים דיווח מורחב לרשויות המס.
לדוגמה: סכום של 200,000$ במוסדות פיננסיים מחוץ לגבולות ארה"ב, מחייב דיווח מורחב באמצעות טופס 8939.

 

החזרי מס

רשויות המס האמריקאיות מאפשרות לקבל החזר מס גם אם הנישום לא היה מחויב בתשלום באותה שנה. ההחזרים העיקריים הם עבור ילדים, לימודים אקדמיים או הכנסה נמוכה. מכאן ניתן להסיק כי תושב ישראל שאמור להגיש דוח מס הכנסה זה עשוי לקבל החזר מס רק בעבור ילדיו.

 

העדר דיווח

חובת המיסים כוללת ריבית שנתית בגובה של כ-5%. אי הגשת הדוח בזמן גוררת אף היא ריבית שנתית שעשויה להגיע עד ל- 25% מגובה המס. ישנה סנקציה גם לגבי אי דיוק בדיווח שעשויה להגיע לגובה של כחמישית מחבות המס. כלל הסנקציות הללו יחד עשויות להגיע לסכומים אדירים.
כמו כן אי דיווח של FBAR למשרד האוצר האמריקאי מסכן את בעל העסק בתשלום קנס של עד 10,000$.

סנקציות נוספות לאי דיווח, שאינן בהיבט הכלכלי עלולות להיות שלילת הדרכון האמריקאי. חמור מכך, אי דיווח או אי דיוק בדיווח עשויים במקרים מסוימים לפתוח הליך פלילי.

במקרים מסוימים העומדים בתקנות, ניתן להסדיר את התשלום באמצעות דיווח מס רטרואקטיבי. הליך זה מכונה גם "הליך גילוי מרצון".

 

דיווח מס רטרואקטיבי

רשויות המס האמריקאיות מודעות לעובדה לפיה אזרחים אמריקאים רבים לא יודעים שעליהם להגיש דוח מס ולדווח על חשבונות בנק זרים (FBAR). לכן, משנת 2009 הפקידים הבכירים ברשויות אלו יזמו את תכנית OVDP באמצעותה יכלו להגיש דוחות מס רטרואקטיבית ולחסוך סנקציות כלכליות ופליליות פוטנציאליות על פי הקריטריונים שנקבעו לתוכנית.

 

לסיכום

חובת דיווח לרשויות המס בארה"ב חלה על כל אזרח אמריקאי המנהל בשטחה פעילות פיננסית.
יש לדווח על כל סוג של הכנסה לרבות הכנסות פסיביות ואקטיביות. מומלץ להכיר את הכללים על מנת להימנע מסנקציות שמטילה מערכת בירוקרטית מורכבת זו.

אנו ממליצים להיעזר בצוות המקצועי שלנו שישמח לעמוד לשירותכם בהתנהלות מול רשויות המס האמריקאיות לצרכים השונים.

דיווח מס לאזרחי ארה''ב
דיווח מס לאזרחי ארה"ב

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושאי מס אמריקאי
צרו קשר עכשיו

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים