איך מנפיקים SSN (ר"ת: SOCIAL SECURITY NUMBER) ולמה כדאי לעשות זאת?

עבור ישראלים רבים המונח Social Security Number הוא מונח שגור בסרטים הוליוודים ותו לאו. אלא שבשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים נדרשים לעניין- בין אם בשל צורך להגיש דיווחי מס כאלה ואחרים לרשות המיסים האמריקאית ובין אם לבקשת הבנק הישראלי בו הם מנהלים את חשבונותיהם. כך או כך, משעלה הנושא לסדר היום, ראוי לעשות קצת סדר בעניינים. במאמר שכאן נסביר מהו מספר הביטוח לאומי האמריקאי (SSN), כיצד מנפיקים מספר SSN ומדוע כדאי לכם לעשות זאת.

 

SSN – Social Security Number

Social Security Number, ובקיצור – SSN, הינו המקבילה האמריקאית למספר הזהות הישראלי. מדובר במספר אישי, צירוף של תשע ספרות, המשמש לזיהוי אזרחי ארצות הברית בפני הרשויות. הצירוף הינו כאמור אישי, ובניגוד למספר דרכון המשתנה עם הנפקתו של מספר חדש, מלווה את האזרח לאורך ימי חייו. על אף שכל אחד מאזרחי ארצות הברית זכאי לקבלת SSN, הרי שבניגוד למספר הזהות הישראלי המוענק באופן אוטומטי לכל אזרח, אזרחי ארצות הברית צריכים להגיש בקשה ספציפית להנפקתו.

 

שימושיו של מספר ה- SSN

כאמור, ה- SSN, הינו בראש ובראשונה מספר זיהוי בפני הרשויות השונות. אלא שזהו לא תפקידו הבלעדי.

מספר ה- SSN, משמש, בין היתר, לצרכים הבאים:

 

תלוש שכר

הנפקתו של תלוש שכר תלויה בקיימו של מספר SSN.

 

הטבות ממשל

קבלת קצבאות סוציאליות, דמי אבטלה וכו' מחייבת את הזדהות האזרח בפני הרשויות.

 

פתיחת חשבון בנק בארצות הברית

לא ניתן לפתוח חשבון בנק בארצות הברית מבלי שבעל החשבון יזדהה באמצעות מספר SSN.

פתיחת חשבון בנק בכל המדינות החתומות על אמנת חילופי מידע ארה"ב

כפי שיפורט בהמשך, מדינות רבות חתומות על הסכמי חלופי מידע פיננסי עם ארצות הברית. בשל התחייבויותיהן המוסדות הפיננסים בשטחי מדינות אלו יסרבו לפתוח או לאפשר פעילות בחשבון שבו בעל החשבון מחזיק באזרחות אמריקאית, וזאת מבלי שסופק מספר SSN. הדברים נכונים גם בישראל החתומה על אמנה דומה.

 

הגשת דיווחי מס וקבלת זיכויים והחזרי מס

הגשתם של דיווחי המס השנתיים, קבלת זיכויים והחזרי מס שונים מחייבת הזדהות. כשמדובר בהגשת דיווחים הרי שניתן להזדהות גם במספרי זיהוי לצרכי מס, אולם קבלת החזרי מס מחייבת הזדהות דווקא באמצעות מספר SSN.

 

חידוש דרכון אמריקאי

חידוש דרכון אמריקאי מחייבת הזדהות באמצעות מספר SSN.

 

הנפקת מספר SSN

כאמור, הנפקת מספר SSN אינה אוטומטית. בניגוד לישראל, אזרחי ארצות הברית אינם מקבלים מספר זיהוי ברגע לידתם. הנפקת מספר זיהוי מחייבת את הורי הוולד לגשת אל משרדי הביטוח הלאומי ולהגיש בקשה להנפקתו. ההליך עשוי לדרוש הגשת מסמכי זיהוי מצד ההורים, תעודת לידה וכדומה.

למעשה ניתן להבחין בין שני מסלולי הנפקת מספר SSN:

  1. אזרח עד גיל 12
  2. אזרח מעל גיל 12

ככל שמדובר באזרח עד גיל 12 ההנפקה הינה קלה יחסית. הורי הילד יגיעו למשרדי הביטוח הלאומי האמריקאי או לחלופין לקונסוליה האמריקאית הקרובה למקום מגוריהם ויגישו בקשה.  כשבועיים לאחר מילוי טופס הבקשה והעברת המסמכים המזהים, יתקבל מספר ה- SSN בדואר.

ככל שמדובר באזרח מעל גיל 12 אשר נולד ומתגורר בארצות הברית ההליך מעט יותר מורכב. על המבקש להגיע למשרדי הביטוח הלאומי, להגיש בקשה, לספק מסמכים נדרשים ולעבור ראיון. ההליך עד להשלמת ההנפקה עלולה לארוך עד לחצי שנה. ככל שמדובר באזרח מעל גיל 12 אשר נולד ומתגורר מחוץ לארצות הברית המצב אפילו מורכב יותר. מעבר להגשת בקשה על המבקש להמציא כמות נכבדה של מסמכים ותרגומים וכן לעבור ראיון. הליך זה יכול להמשך עד לשנה וחצי.

 

מדוע כדאי לפעול להנפקת מספר SSN?

ישראלים רבים שהינם בעלי אזרחות אמריקאית כפולה אך אינם מתגוררים בארצות הברית לא פועלים להנפקת מספר SSN שכן אינם רואים בכך צורך. אלא, שכפי שראינו למספר ה- SSN שימושים רבים, גם עבור אלו שאינם מתגוררים בארצות הברית. כיום, קיימות שתי סיבות עיקריות המצדיקות (ויש שיאמרו מחייבות), הנפקת מספר SSN :  קבלת החזרי מס וחוקי ה- FACTA וכללי חילופי המידע הפיננסי בין ישראל לארצות הברית.

 

החזרי מס לילדים

אזרחים אמריקאים זכאים לקבל בכל שנה החזרי מס עבור ילדיהם שהינם גם כן אזרחים אמריקאים. שווי ההחזר יכול להגיע עד ל- 1000 דולרים לכל ילד (או 1,400 דולרים ככל שהינכם הורים יחידנים),  בהתחשב בגיל הילדים ורמת הכנסתם של ההורים. אגב, הזכות קיימת גם אם האזרח אינו חייב בתשלום מס באותה השנה.

אולם, קבלת ההחזר מחייבת הזדהות באמצעות מספר SSN. משכך, ככל שתרצו לקבל את ההחזרים (בהנחה שלא תתנגדו לקבל במתנה 1000 דולר מהדוד סם), תאלצו להנפיק מספר SSN.

 

חוקי FACTA

בעקבות חקיקת חוקי ה- FACTA  (ראשי תיבות של Foreign Accounts Tax Compliance Act) אשר מחייבים כל אזרח אמריקאי לדווח על קיומם של חשבונות פיננסים זרים מעל סכום מצטבר של 10,000 דולר, חתמה ארצות הברית עם מדינות שונות ברחבי העולם על הסכמי חילופי מידע פיננסי. ההסכמים מאפשרים לרשויות בארצות הברית לערוך הצלבה של המידע ולהבטיח אכיפה מלאה של החוק.

גם ישראל חתומה על הסכם דומה עם ארצות הברית. במסגרת ההסכם התאגידים הבנקאים בישראל מוסרים לרשות המיסים האמריקאית מידע אודות חשבונות פיננסים המנוהלים על ידי ואשר בעליהם הינם אזרחים אמריקאים. כך, כל בפתיחת חשבון לגביו יש אינדיקציה לאזרחות אמריקאית של הבעלים, השותף או מורשה החתימה, מלווה בדרישה מצד הבנק כי הלקוח יחתום על טופס W-9 בו הוא מצהיר על אזרחותו. במסגרת הטופס, על הלקוח למסור את מספר ה- SSN.

בהיעדר מספר SSN, עלול הבנק לסרב לפתיחת חשבון עד להנפקתו. ככל שמדובר בחשבון קיים הרי שהבנק עשוי להקפיא את החשבון. זאת ועוד, סירוב לחתום על הטופס עשוי לגרור ניכוי מס במקור בסך של 30% מכל הכנסה שמקורה בארצות הברית.

אם כן, הנפקת מספר SSN או לכל הפחות פתיחת הליך להנפקתו, הינה מחויבת המציאות ככל שברצונכם לפתוח או לנהל חשבון בישראל או בכל מדינה אחרת החתומה על הסכם חילופי מידע פיננסי עם ארצות הברית.

 

מילות סיכום

מספר ה- SSN הינו בעל חשיבות להזדהות במגוון הליכים מול הרשויות בארצות הברית. המספר אינו מוענק אוטומטית ויש לפעול לשם הנפקתו. בשל חקיקת חוקי ה- FACTA, ככל שהינכם אזרחים אמריקאים או בעלי מעמד של תושבות קבע בארצות הברית, הרי שככל הנראה לא תוכלו לחמוק מהנפקת המספר.

הנפקתו אף עשויה לסייע לכם בקבלת החזרי מס וקצבאות להם את זכאים מהממשל האמריקאי. הליך ההנפקה עשוי להיות מורכב ורווי בבירוקרטיה, אך הצוות המיומן של MasAmerica ישמח לייעץ ולעזור בצליחתו.

איך מנפיקים SSN (ר"ת: SOCIAL SECURITY NUMBER) ולמה כדאי לעשות זאת?
איך מנפיקים SSN (ר"ת: SOCIAL SECURITY NUMBER) ולמה כדאי לעשות זאת?

שאלות ותשובות בנושא

מספר ביטוח לאומי (SSN) הוא מספר בן תשע ספרות המונפק על ידי ה-Social Security Administration (SSA) המשמש לזיהוי אנשים לצורך מיסוי, הטבות ותוכניות ממשלתיות אחרות. הוא משמש למעקב אחר הרווחים והתרומות שניתנו לביטוח הלאומי ולמדיקייר.
ה-SSA מנפיק מספרי SSN בהקצאה אקראית ומקצה אותם לאנשים מתאימים. על מנת לקבל כרטיס ביטוח לאומי, על המבקשים לספק מסמכים מסוימים, כגון תעודת לידה או דרכון, כדי להוכיח שהם זכאים לקבל SSN.
חשוב לפעול להנפקת מספר SSN כי הוא מהווה את הבסיס למערכת הביטוח הלאומי והוא נחוץ על מנת לקבל הטבות מסוימות. זה גם מאפשר לאנשים לפתוח חשבונות בנק, למצוא עבודה ולעבוד בארצות הברית.
חוק עסקאות אשראי הוגן ומדויק (FACTA) הוא חוק פדרלי שהתקבל בשנת 2003. הוא מחייב מוסדות פיננסיים לאמת את זהות הלקוחות על ידי השגת SSN שלהם או מספרי זיהוי אחרים שהונפקו על ידי הממשלה. החוק גם דורש ממוסדות אלה להודיע ​​ללקוחות אם זהותם נפגעה ולנקוט פעולה כדי להגן על הנתונים שלהם. הדבר עוזר להגן על מידע אישי מפני גניבת זהות.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושאי מס אמריקאי
צרו קשר עכשיו

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים