מה זה tax id

עבודה או עסקים בארה"ב מחייבים הגשת דו"ח שנתי על ההכנסות בארה"ב. בשורות להלן נסביר מה זה Tax Id ומה התהליך של הגשת הדו"ח. 

 

מתי מתעורר הצורך ב- Tax Id?

אחת התוצאות של ההתקדמות הטכנולוגית העצומה של העשורים האחרונים, היא האפשרות של כל אדם לעבור במהירות לכל מקום בעולם. בחלק מהמקרים, עובדים רבים עובדים בצורה מקוונת מכל מקום. ויחד עם זאת, יש מי שמשנים גם את מקום העבודה שלהם ועוברים לעבוד ממקום אחר. במקרים כאלה, הם נדרשים לספק לרשויות המס במקום שבו הם עובדים, את מס' הזיהוי שלהם לצורכי מס (Tax Id).

 

מה זה Tax Id, ולמה זה כל כך חשוב?

כל עובד ישראלי או אחר המגיע לארה"ב כעובד, חייב לדעת מה זה Tax Id וחייב להגיש בקשה לקבלו. המונח הזה הוא קיצור של Individual taxpayer identification – מס' זיהוי לצורכי מס. בארצות הברית, לכל אזרח ותושב יש מספר ביטוח לאומי. המספר הזה מלווה אותו בכל משא ומתן מול שלטונות המס בארצות הברית.

המספר הזה משמש את בעליו בעת הגשת הדו"ח השנתי לרשויות המס. באמצעותו גובות הרשויות את המס מכל אזרח. לחילופין, הרשויות מחזירות לאזרחים מיסים עודפים שנגבו מהם. עבור מי שאינו אזרח אמריקאי או תושב קבע (גרין קארד), מפיקות רשויות המס Individual taxpayer identification. המספר הזה הוא תחליף למספר הביטוח הלאומי האמריקאי. התשובה לשאלה מה זה Tax Id היא, אם כן, שמדובר במספר זיהוי לצרכי מס.

מי צריך Tax Id?

מי שצריך Individual taxpayer identification הם אזרחים ישראלים כדלקמן:

  • אזרחים ישראלים שהם בעלי הכנסה בארה"ב וחייבים להגיש שם דו"ח שנתי.
  • ישראלים הנשואים לבן / בת זוג אמריקאי, ומחויבים להגיש יחד עם בן או בת הזוג את הדו"ח השנתי.
  • אזרחים ישראלים שהם שותפים בחברות אמריקאיות.
  • מי שבבעלותו נכסי נדל"ן מניבים בארה"ב, או מי שיש להם תיק השקעות בארצות הברית.

 

ככלל, חשוב לדעת שרשויות המס בארה"ב אינן סלחניות כלפי מי שאיננו עומד בדרישות. המיסים בארה"ב נמוכים במקרים רבים מאלה המקובלים בישראל. מנגד, רשויות המס קפדניות והסלחנות שלהן למי שאינו עומד בדרישות החוק שואפת לאפס. לכן לא חשוב רק לדעת מה זה Tax Id אלא גם לפעול בנחישות להשגת המספר והגשת הדוחות הנדרשים במועד.

 

סוגיות המיסוי הכרוכות בעבודה בארה"ב

הטכנולוגיה המודרנית והמשוכללת הפכה, כאמור, את העולם למקום קטן. הביטוי הנדוש "הכפר הגלובלי" מתאר בדיוק את מה שמתחולל בעולם. אחת התוצאות הכמעט מתבקשות של הניידות הגבוהה, היא מצב שבו אזרח של מדינה אחת עובד במדינה אחרת. במדינות אירופה התופעה הזאת נפוצה מאד.

אזרחים צרפתים עובדים באנגליה, אזרחים אנגלים עובדים בספרד וכיוצא באלה. גם אזרחים ישראלים בעלי דרכון אירופאי עובדים, לא אחת, במדינות האיחוד. ישראלים רבים מוצאים את הפרנסה שלהם בעבודה בארה"ב.

עם זאת, עבודה בארה"ב מעוררת מיד כמה שאלות:

 

באיזה מטבע תתקבל התמורה לעבודה

בדרך כלל, התמורה לעבודה במדינה מסוימת תתקבל במטבע המקומי.

 

לאן ישולמו המיסים

בדרך כלל המיסים על העבודה ישולמו במדינה שבה היא התבצעה. עם זאת, בין ישראל לבין מדינות מסוימות קיימת אמנת מס המאפשרת לכל מדינה לגבות מיסים שהמדינה האחרת לא גבתה (כאן למשל תוכלו לקרוא על אמנת המס בין ישראל לארצות הברית).

 

ה- Tax Id

מדובר במספר זיהוי לצורכי מס (ITIN = Individual taxpayer identification) הוא מספר המונפק על ידי רשויות המס האמריקאיות. כל ישראלי שאיננו בעל אזרחות אמריקאית או תושב קבע בארה"ב, מחויב לבקש מס' זיהוי כאמור מרשויות המס בארה"ב. בהמשך המאמר נרחיב את היריעה על נושא זה.

למרות האמור לעיל, יש מקרים שבהם אף שהעבודה בפועל מתבצעת במדינה אחרת, היא נחשבת כאלו התבצעה בישראל. לדוגמה – מקדם אתרים בישראל, שממשיך לעשות פעולות קידום גם כשהוא סארה"ב. מרכז החיים שלו כאן, האתרים הם ישראלים והתקבולים מתקבלים בישראל. לפיכך, גם תשלומי המס שלו יתבצעו על פי אמות המידה של מדינת ישראל. עובד כזה לא צריך לדעת מה זה Tax Id כי הוא משלם מיסים בישראל.

 

על מה עוד חשוב לתת את הדעת כשעוברים לעבוד בארה"ב?

אחת הטעויות הנפוצות של כל מי שמקבל משרה בחו"ל, היא הערכה שגויה של השכר והמשמעויות שלה. כמו כן, חוסר ההבנה מה זה Tax Id והצורך לדווח על ההכנסות בארה"ב. מצד אחד ידוע שהשכר בארה"ב, במיוחד בתחומי עיסוק מסוימים, הוא גבוה. מצד שני, חישוב השכר צריך לכלול הוצאות שונות שהמשמעות שלהן בישראל שונה מזאת שמקובלת בארה"ב.

 

השכר ביחס להוצאות

מי שמבצע רילוקיישן לארה"ב, צריך לקחת בחשבון את ההוצאות השוטפות בארה"ב. מצד אחד, השכר גבוה יחסית. מצד שני, ההוצאות הנלוות עלולות להיות גבוהות יותר. ההוצאות המשמעותיות ביותר לעובד בארה"ב הן הוצאות הבריאות, המחיה והמיסים.

 

הוצאות התאקלמות

הגעה לארה"ב, רכישה או העברה של ריהוט ושכירת דירה הן רק חלק מההוצאות המשמעותיות בתחילת הדרך. חשוב לקחת אותן בחשבון.

 

חינוך והשכלה

מי שיש לו ילדים, חייב לחשוב גם על ההוצאות שלהם. גם בנושא החינוך, ההוצאות בארה"ב גבוהות.

 

מיסים

כל מי שעובד או שמחזיק נכס בארה"ב, חייב להגיש לרשויות המס בארה"ב דו"ח שנתי לצורכי מס. בניגוד למקובל בישראל, הגשת הדו"ח בארה"ב היא חובה על כל אזרח. על מנת להגיש את הדו"ח, יש להצטייד בכרטיס Individual taxpayer identification (Tax Id). בהמשך נלמד מה זה Tax Id ומה החשיבות שלו לעניין המיסים בארה"ב.

 

מהו תהליך הפקת Tax Id?

בשורות להלן הסברנו בצורה מדויקת וברורה מה זה Tax Id. כעת נסביר מהו תהליך ההפקה של מסק הזיהוי.

מי שמעוניין לקבל מספר זיהוי לצורכי מס, יכול לעשות את זה באחת משתי הדרכים:

 

הגשת הבקשה יחד עם דוח המס הראשון

רשויות המס בארה"ב יקבלו את הדו"ח עם הבקשה. הדו"ח יעובד, ובמקביל יופק עבור המגיש מס' Tax Id. למרות שהאפשרות הזאת קיימת, אין לראות בה הרשאה לדחייה בהגשת הדו"ח. הדשה שלו באיחור עלולה לגרום לקנסות, בין אם לבעל הדו"ח יש מס' זיהוי ובין אם לאו.

 

הגשת הבקשה עם התחלת העבודה או השותפות בארה"ב

במקרה כזה, הגשת הבקשה וקבלת המספר המזהה יתבצעו עוד לפני הגשת הדו"ח הראשון. כאשר הדו"ח הזה יוגש, במגיש כבר יהיה מוכר לרשויות המס.

 

מי מגיש את הבקשה לקבלת Tax Id?

בדרך כלל, גשת הבקשה מתבצעת על ידי מגיש הדוח בעצמו. עם זאת, חלק ניכר מהישראלים העובדים בארצות ברית או שעושים שם עסקים, מניחים את הנושא למיופי כוח מטעמם. מדובר בחברות המתמחות בנושאי מיסים ומבצעות עבור הלקוחות שלהן את כל הפרוצדורה הכרוכה בהגשת הדו"ח השנתי.

מי שפעל באמצעות חברות כאלה, לא צריך לדעת בהכרח מה זה Tax Id ולא צריך לעשות דבר. זאת, כמובן, למעט העברת כל מסמך רלוונטי לידי החברה העוסקת בייעוץ מס למיסוי אמריקאי המטפלת בנושא. התשלום עבור השירות אינו משקף את מידת התועלת שטיפול מקצועי, מהיר ומיומן עשוי להניב.

מה זה tax id
מה זה tax id

שאלות ותשובות בנושא

יש צורך בזיהוי מס כאשר אדם או עסק נדרשים להגיש מיסים.
אנשים פרטיים ועסקים שנדרשים להגיש מיסים צריכים מזהה מס.
תהליך הפקת מזהה מס כולל הגשת בקשה למס הכנסה, שניתן לעשות זאת באופן מקוון, בדואר או בטלפון. על הבקשה לכלול מידע בסיסי כגון שם המבקש, כתובתו ומספר תעודת זהות.
על הגשת הבקשה אחראי האדם או העסק המגיש את הבקשה לזיהוי מס.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושאי מס אמריקאי
צרו קשר עכשיו

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים