מה זה ITIN? מדריך מלא ומקיף בנושא

מספר ITIN פירושו מספר משלם מס אמריקאי (Individual Tax Identification Number). מדובר על מספר מזהה אשר המופק עבור כל אדם שאינו אזרח אמריקאי, לשם זיהויו בעת הדיווח לרשויות. למעשה, כל אדם המבצע השקעות או רוכש נכסים בארה"ב נזקק למזהה מסוג זה, כך שיש להפיקו בהקדם האפשרי. במדריך זה נסביר מה הוא ITIN, מתי הוא נחוץ וכיצד ניתן להפיק אותו.

 

מה זה ITIN, מתי הוא נחוץ ואיך מנפיקים אותו?

ITIN הוא מספר משלם מיסים אמריקאי, והוא נחוץ כאשר נדרש ניכוי מס כאשר ישנה השקעה מסוימת בארה"ב, או כאשר ישנה שותפות עם אזרח שאינו אמריקאי ( LLC/LP). כמו כן, גם כאשר יש נדל"ן בארה"ב חלה על האזרח חובת הדיווח לשם תשלום מיסים.

אם לא נעשה שימוש במספר למשך כשלוש שנים, הוא מבוטל באופן אוטומטי, כך שאין חשש להוציא אותו ללא שימוש. גם במקרים בהם מתגלה כי יש יתרון לדיווח מס של אזרח בשיתוף עם בן או בת הזוג אשר אינם אזרחים אמריקאים, יש להנפיק מזהה כזה גם עבורם.

 

איך ITIN נראה?

מספר זה הינו בעל 9 ספרות, כאשר הוא מהווה את תעודת הזהות של הנישום.

 

מול מי מפיקים אותו?

המספר מופק על ידי IRS, והינו קריטי ומשמעותי בכל דוחות המיסים המוגשים, כדי לקבל הטבות שונות או לשייך את תשלום המס לאדם ספציפי.

איך מפיקים אותו?

במקרים אלה, ומכיוון שחוקי המיסים והדרישות השונות של המדינות הינם מורכבים, יש להתייעץ עם מומחים בתחום המיסים האמריקאים, אשר יוכלו להמליץ או לא להמליץ על המשך הנפקת המספר ומשמעותו לגבי חבות המס. מכיוון שאי אפשר לדווח או לשלם מיסים ללא מספר זיהוי זה, אין אפשרות להתעלם מחובה זו או לא להנפיק את המספר.

לסיוע נוסף ולעזרה בעת דיווח המיסים או הפקת המספר המזהה, יש להתייעץ עם יועץ מס אמריקאי המומחה לעניין זה. ייעוץ מסוג זה מסייע, פעמים רבות, לזרז עבורכם תהליכים, לקצר את זמני ההמתנה ולייעל את ההליך כולו.

 

המסמכים הדרושים להנפקת מספר משלם מס אמריקני

כדי להנפיק מספר ITIN יש לפנות ל IRS, כאשר הבקשה כוללת פרטים אישיים, דרכון, ומסמך מסודר אשר מסביר את סיבת הבקשה. בדרך כלל הבקשה נבדקת ונדרשות הוכחות לגבי זהות המבקש, לפעמים אפילו על ידי מוסמכים לכך מה IRS. אם מבקש הבקשה היה בעבר בעל מספר social security, למשל בהיותו סטודנט, הוא אינו נדרש למספר זיהוי כזה, ויכול להשתמש במספר הישן.

תהליך בקשת המספר הינו סבוך, מורכב ועלול לארוך זמן רב, ולכן ההמלצה היא להגיע עם כל המסמכים הדרושים על מנת לנסות לקצר את זמן ההנפקה. יש לוודא לפני הגשת הבקשה, שהכנת צילום דרכון וויזה לארה"ב (אם קיימת), וכתובת מגורים מלאה כולל כתובת למשלוח המספר בדואר. לפעמים יהיה קל יותר לפנות לחברה המתמחה בסוגי אישורים אלה בפרט, ובייעוץ מס אמריקאי בכלל, כדי שהיא תוכל לבצע את הבקשה ולעקוב אחר התקדמותה, כך שהיא תוכל גם לקבל את המספר באמצעות מייל או אמצעי דיגיטלי אחר.

 

אישור פרטים אישיים

ישנה חובה, על פי החוק הפדרלי לאמת את נכונות הפרטים האישיים של מגיש הבקשה. בדרך כלל אישור פרטים אלה ייעשה במספר דרכים. האחת היא זיהוי האדם על ידי סוכן IRS, אשר הינו סוכן מורשה. חברות ישראליות המומחיות במסים אמריקאיים עשויות לבצע שלב זה תוך שימוש באנשים מתוך החברה או אמצעים אחרים אשר יביאו לקיצור זמן ההמתנה לאישור.

אפשרות שניה לזיהוי אישי הוא על ידי הפגנת נוכחות בשגרירות האמריקאית, לאחר קביעת זמן לריאיון אישי. האפשרות השלישית היא להציג מספר מסמכים אשר מאשרים ומוכיחים זהות כמו תעודת לידה, דרכון, רישיון נהיגה ועוד מסמכים אחרים אשר יכולים לסייע בטיפול בבקשה.

 

התהליכים האפשריים להוצאת מספר ITIN

ישנם שתי אפשרויות עיקריות אשר באמצעותן מנפיקים את מספר משלם המס האמריקאי. האפשרות הראשונה היא בקשה להנפקת המספר כאשר מגישים את דוח המיסים הראשון. במקרה זה יוכל ה IRS לעבד את הבקשה ביחד עם בחינת הדוח. במקרה זה יש לחכות עד לבקשה לתשלום ודיווח עד לסוף שנת המס ואז להגיש את כל המסמכים.

אפשרות שניה היא לבקש את הנפקת המספר עוד לפני הבקשה לדיווח, כך שבמקרה זה יש להגיש את טופס השותפות הכולל את כל הפרטים על השותפות (או ההשקעה שנעשתה בארה"ב, לרבות ניירות ערך, נדל"ן וכו'), מספר EIN, ואחוז הבעלות בשותפות.

 

יתרונותיו ומשמעויותיו של מספר ITIN

מעבר לדרישות ולהכרח להפיק מספר זיהוי למשלם מיסים בארה"ב, יש לו גם מספר יתרונות ברורים:

  • אפשרות קבלת החזרי מס – ניכוי המס במקור נעשה בשיעור גבוה יותר ממה שנדרש בסופו של דבר בדוח המס הסופי. כך למשל בניכוי במקור, ינוכה מס בשיעור של 20-37 אחוז מהכנסות מניבות ו-30% מהכנסות אחרות בארה"ב (לדוגמא בנדל"ן או תיק השקעות).
  • זכות למדרגות מס נוחות ביותר, כאשר הנכס או ההשקעה מוחזקת על ידי הנישום לפרק זמן של יותר משנה.
  • הורדת חבות המס על ידי הכרה בהוצאות שונות המוכרות לצרכי מס
  • קבלת החזר מס כאשר למשל נעשית מכירת נכסים. בדרך כלל כאשר אזרח שאינו אמריקאי מוכר נכס, הוא יהיה מחוייב במס בשיעור של -15% מערך הנכס. כאשר אזרח זה מגיש דוח דיווח, הוא יכול לבקש שיכירו בניכוי המס כהוצאה מוכרת.

 

יתרונות אלה עשויים לשכנע את הלא משוכנעים שאכן כדאי ורצוי להגיש דוח מיסוי, ולכן כדאי להפיק את המזהה הנ"ל באופן המהיר ביותר האפשרי.

 

מספר נקודות שחייבים לדעת לפני הנפקת מספר מזהה ITIN

לפני הנפקת מספר ITIN, כדאי לקחת בחשבון מספר דברים עיקריים. העיקרי שבהם הוא שמספר זיהוי זה לא מקנה לאדם זכויות נוספות מלבד מספר מזהה מול הרשויות הכלכליות של ארה"ב. הוא אינו מאפשר לעבוד או מהווה גרין קארד. כמו כן הוא לא מספק הטבות או זכויות שונות אל מול מחלקת ההגירה ולא ביטחון סוציאלי.

בנוסף, הזמן הממוצע להפקתו הינו כשלושה חודשים לערך, אך יכול גם להימשך כחצי שנה, כך שיש לקחת זאת בחשבון ולהימנע ממצבים בהם יחול עיכוב בדיווח. עם זאת, הנפקת מספר זיהוי זה הינו חד פעמי, אלא אם עברו 3 עד 5 שנים מרגע שימושו, ולכן יש לבצע הליך זה כנדרש כדי להתנהל נכון מול הרשויות האמריקאיות.

 

לסיכום

על כל אזרח שאינו אמריקאי, אולם משקיע בארה"ב וחלה עליו חובת דיווח מיסים, להנפיק מספר ITIN. לצד חובת הדיווח והתשלום, מספר זה מסייע גם להקטנת חבות המס במקרים מסוימים (למשל הכרה בהוצאות מוכרות, הפחתת דרגות המס כאשר הנדל"ן או ההשקעה נמשכים ליותר משנה ועוד). הליך הנפקת המספר הינו מסודר וברור, אולם יש לקחת בחשבון כי הוא אורך זמן רב, ולכן יש להתכונן לקראתו כדי שלא יחול איחור במועד הדיווח וההתנהלות אל מול הרשויות האמריקאיות תהיה תקינה וטובה.

מכיוון שנדרש ידע וניסיון הן בהתנהלות אל מול הרשויות והן באמצעים ובאפשרויות להנפקת המספר, כדאי לפנות למומחים למיסוי אמריקאי, אשר יכולים להמליץ על דרכים יעילות יותר להנפקת המספר בפרט ועל התהליך כולו בכלל. בדרך כלל היתרונות הגלומים בפניה לחברה שכזו הינם רבים וכוללים בין השאר תהליך מהיר יותר. אתם מוזמנים לפנות אלינו במסאמריקה, ונשמח לסייע גם לכם.

מה זה ITIN? מדריך מלא ומקיף בנושא
מה זה ITIN? מדריך מלא ומקיף בנושא

שאלות ותשובות בנושא

ITIN (מספר זיהוי משלם מס יחיד) הוא מספר בן תשע ספרות המונפק על ידי מס ההכנסה (IRS) לאנשים שאינם זכאים למספר תעודת זהות (SSN). מספר זה נחוץ לתשלום מסים ומונפק במקום SSN.
ITIN מונפק על ידי מס הכנסה. על המועמדים למלא ולהגיש טופס W-7, יחד עם התיעוד הנדרש, ל-IRS.
כדי לקבל ITIN, על המועמדים לספק מסמכי זיהוי תקפים כגון דרכון, תעודת לידה, רישיון נהיגה או תעודת זהות לאומית.
ניתן להשתמש במספר ITIN לפתיחת חשבון בנק, הגשת מיסים וקבלת הטבות ממשלתיות. זה גם מספק מספר זיהוי לאנשים שאינם זכאים ל-SSN.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושאי מס אמריקאי
צרו קשר עכשיו

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים