החזר מס לסטודנטים בעלי אזרחות אמריקאית

אין סטודנט שלא היה שמח לקבל מלגה או סיוע כלכלי בזמן לימודיו האקדמאים. אם אתם סטודנטים המחזיקים באזרחות אמריקאית יכול להיות שאתם זכאים למלגה הנכספת כחלק מתהליך החזר מס לסטודנטים בעלי אזרחות אמריקאית. 

מבחינה מסוימת ניתן לראות את האזרחות האמריקאית כמטילה נטלים לא פשוטים על אזרחיה – בין אם זה חובת דיווח למס ההכנסה ובין אם זה בשיעורי מס שעלולים להיות גבוהים. ואולם, האזרחות האמריקאית עשויה במקרים מסוימים לזכות אתכם בסכומי כסף לא קטנים דווקא מרשות המיסים. מערכת המיסוי האמריקאים בנויה על בסיס הכנסה לצורכי מס, ניכויים, זיכויים והחזרים.

כל אלו משמשים יחד בכדי לחשב את חבות המס, ולזכות אתכם מהחזרים מיוחלים. אחד מההחזרים הנפוצים הוא החזר הניתן לסטודנטים בעלי אזרחות אמריקאית בזמן לימודיהם. מהו החזר מס? מה מיוחד בהחזר מס לסטודנטים ומהם הקריטריונים הנדרשים כדי לקבלו? כל הפרטים במאמר שכאן.

 

דוחות מס והחזרים

רשות המיסים האמריקאית, ה- IRS, מטילה על אזרחי ארצות הברית שתי חובות עיקריות (המתוארות ומפורטות בעשרות אלפי הוראות חוק), והן: חובת דיווח מס וחובת תשלום מס. שתי החובות הן נפרדות ובלתי תלויות – לא כל מי שיגיש דיווח מס יחויב בתשלום מס.

חובת הדיווח רחבה מאוד בהיקפה והיא מתייחסת לאזרח אמריקאי או מחזיק בגרין קארד – באשר הם. משמעות הדבר היא שעצם האזרחות יש בכוחה לחייב בהגשת דיווח מס הכנסה לרשויות המס. כלומר: גם אם הינך אזרח ישראלי המחזיק באזרחות אמריקאית כפולה ומעולם לא ביקרת בארצות הברית – אתה עלול להיות חייב בהגשת דיווח מס לרשות המיסים במידה ואתה עובר את ספי ההכנסה הקבועים בחוק. ספים אלו משתנים בהתאם לסטאטוס המגיש, אך כלל הם נמוכים מאוד וניתן לומר כי חובת הדיווח היא רחבה ביותר.

במסגרת דיווח המס השנתי, דיווח הנעשה בטופס 1040, מדווח הנישום על הכנסותיו הכלל עולמיות (כן, כן גם הכנסותיכם בישראל ממשרת עוזר הוראה..). זאת ועוד הנישום ידווח על ניכויים וזיכויים המגיעים לו, והכי חשוב – גם על החזרי מס!

ישנם מספר רב של החזרים אפשריים, ואולם הנפוצים ביותר הם החזרי ילדים, החזרי סטודנטים והחזרי הכנסה נמוכה. יוער כי החזרים ניתנים גם אם הנישום לא היה חייב בתשלום מס לאותה שנת מס.

מהו החזר המס לסטודנטים בעלי אזרחות אמריקאית?

במטרה לעודד השכלה גבוה ולאפשר שיוון הזדמנויות לאזרחים אמריקאים, הממשל האמריקאי מעניק הטבות מס לאזרחים אמריקאים בעלי מספר ביטוח לאומי Social Security Number) ), הלומדים במוסדות אקדמאיים מוכרים, וזאת למשך ארבע השנים הראשונות של לימודיהם.

במסגרת ההטבות, זכאים הסטודנטים לזיכוי מס של עד 2,500 דולרים (בהתאם להוצאות שכר הלימוד, הוצאות אלו כוללות גם הוצאות על ספרים וציוד), כאשר ניתן לקבל מתוכם עד 1,000 דולרים כהחזר כספי.

 

הקריטריונים לקבלת החזר מס לסטודנטים

אם כן, אזרחים אמריקאים חייבים על פי רוב בהגשת דיווח מס אך זכאים במקרים מסוימים לקבלת החזרי מס – לעיתים אפילו כהחזר כספי. אחד מההחזרים הנפוצים הינו כאמור החזר המס לסטודנטים.

להלן הקריטריונים לקבלת ההחזר:

 

אזרחות אמריקאית ומספר ביטוח לאומי

תנאי ראשון והכרחי הינו אזרחות אמריקאית ומספר ביטוח לאומי. בהעדר מספר ביטוח לאומי, ניתן לפנות בבקשה להנפקתו, ועם קבלתו להגיש בקשה לקבלת החזר מס.

 

לימודים במוסד אקדמאי מוכר ברחבי העולם

לא כל לימודים אקדמאים יזכו אתכם בהחזר מס – על הלימודים להיות במוסד אקדמאי מוכר. מהו מוסד מוכר? ישנה רשימה מפורטת של מוסדות ברחבי העולם, בישראל המוסדות המוכרים הינם: האוניברסיטה העברית בירושלים; אוניברסיטת תל אביב; אוניברסיטת חיפה; אוניברסיטת בן גוריון; אוניברסיטת בר אילן; הטכניון בחיפה; המוסד הבין תחומי בהרצליה.

 

משך הלימודים

תנאי הכרחי נוסף הוא כי מדובר בתואר שהלימודים אליו מתקיימים לפחות מחצי הזמן הנדרש להשלמת שנה לימודים סטודנטיאלית מלאה. בעברית פשוטה – לא כל קורס קצרצר שתעשו באוניברסיטה יזכה אתכם בהחזר. על הלימודים להימשך לפחות מחצית משנה סטודנטיאלית רגילה, קרי סמסטר.

 

מועד הגשת הבקשה

על דרישת הזיכוי להיות מוגשת לפני שהסטודנט סיים את ארבע שנות הלימודים במלואן.

 

העדר הרשעות

דרישה נוספת היא כי הסטודנט לא הורשע בעבירות סמים בסוף שנת המס לגביה מבוקש הזיכוי.

אם עמדתם בכל הקריטריונים הנ"ל הינכם זכאים להחזר.

 

כיצד מוגשת הבקשה?

דרישת הזיכוי מתבצעת במסגרת דיווח המס השנתי המוגש על ידי הסטודנט – הסטודנט יגיש טופס 1040 ובחלק הרלוונטי ימלא את כלל הפרטים המתייחסים להחזר.

את דרישת ההחזר ניתן לדרוש עד כשלוש שנים לאחר מועד ההגשה המחייב של שנת המס לגביה נדרש ההחזר, אך  כזכור לא ניתן להגיש את הדרישה באם הסטודנט השלים ארבע שנות לימוד. כמו כן, לא ניתן לדרוש החזר בעבור שנות לימוד נוספות מעבר לארבעת שנות הלימוד הנוספת.  בדומה, לא ניתן לדרוש החזר כאשר דיווח המס מוגש בסטאטוס של "נשואים המגישים בנפרד".

מתלבטים אם אתם זכאים לזיכוי? צוות MasAmerica יפתור לכם את ההתלבטות ויסייע לכם להגיש את דרישת הזיכוי ולקבלו, בקלות ובמהירות.

החזר מס לסטודנטים בעלי אזרחות אמריקאית
החזר מס לסטודנטים בעלי אזרחות אמריקאית

שאלות ותשובות בנושא

החזר מס לסטודנטים בעלי אזרחות אמריקאית הוא הטבה ממשלתית המוענקת לאותם סטודנטים העומדים בקריטריונים מסוימים.
גובה ההחזר משתנה בהתאם להכנסות והוצאות הסטודנט. בדרך כלל, ההחזר מבוסס על סכום המסים שנמשכו מתלושי המשכורת של הסטודנט.
הקריטריונים לזכאות סטודנטים להחזר מס כוללים מספר ת.ז. בתוקף, הגשת דו"ח מס והכנסת השתכרות הנמוכה מהוצאותיהם. הסטודנט חייב גם להיות מסוגל להוכיח שהוא סטודנט במשרה מלאה.
את הבקשה להחזר מס יש להגיש בהקדם האפשרי לאחר הגשת דו"ח הסטודנט למס הכנסה. עיבוד ההחזר נמשך בדרך כלל כ-8 עד 10 שבועות.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושאי מס אמריקאי
צרו קשר עכשיו

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים