תושב ארה"ב לצרכי מס

אזרחים אמריקאיים או זרים עם תעודת תושבות אמריקאית, נדרשים להגיש דו"ח על כל הכנסותיהם בשנת המס בכפוף לחוק מס ההכנסה האמריקאי. יחיד זר שאינו תושב ארה"ב יצטרך להגיש דו"ח רק על הכנסות שהופקו בתחום ארה"ב. כדי לקבוע שזר הינו תושב ארה"ב לצרכי מס, על הזר לעבור מבחנים שאינם נשענים רק על נתונים אובייקטיבים, אלא בכפוף גם להתרשמות סובייקטיבית. תושב ארה"ב יכונה כך רק לאחר שעבר מבחן נוכחות משמעותית או מבחן "גרין כארד".

 

תושב ארה"ב לצרכי מס – מי יכונה כך במסגרת מבחני התושבות בארה"ב?

  1. כדי לקבל את התואר: "תושב ארה"ב" על אזרח חו"ל להחזיק כרטיס גרין כארד, כרטיס זה מוענק למהגרים שהיגרו באופן חוקי אל תוך גבולות ארה"ב. מעמד זה תקף כל עוד הכרטיס לא נלקח מסיבות שונות וכן שבעל התואר לא ויתר על התואר מבחינה ניהולית או שיפוטית.
  2. אזרח זר שאינו מהגר לארה"ב ורוצה לקבל את תואר "תושב ארה"ב לצרכי מס" יידרש לעמוד במבחן הנוכחות המשמעותית. כדי לעמוד בקריטריונים של המבחן יש לשהות פיזית בארה"ב במשך 31 יום בשנה הנוכחית וכן 183 ימים בשלוש השנים האחרונות, הכוללות את השנה הנוכחית ואת השתיים שקדמו לה, כשמספר השנים יחולק בצורה כזו: הימים בהם שהה הזר בארה"ב ועוד ⅓ מהימים ששהה בשנה הקודמת לשנה הנוכחית ועוד ⅙ מימי הנוכחות בארה"ב בשנה שלפני השנה שקדמה לשנה הנוכחית.

 

ימים שאינם נכללים כימי שהייה לצורך קבלת תואר של "תושב ארה"ב לצרכי מס"

  • ימי שהייה בארה"ב כתוצאה ממצב רפואי, בהם רצו הזרים לצאת אל מחוץ לגבולות המדינה אך לא יכלו מפני מצב רפואי. בחוק זה נכללים גם אלו שחלו ב-covid 19 ולא יכלו לצאת מארה"ב אף שרצו. ימים אלו יכולים שלא להיכלל במניין ימי השהייה, בתנאי שהוצג אישור חתום ע"י רופא שיציאתם מארה"ב נמנעה עקב מצב רפואי. הטופס אותו יש להגיש נקרא טופס 8843.
  • לעוברים ממדינה למדינה מחוץ לארה"ב ונחים לעצירת ביניים בארה"ב, לא נחשבים ימים ששהו בארה"ב פחות מ-24 שעות כימי שהיה ע"פ החוק.
  • חברי צוות של ספינת ארץ זרה אשר שוהים בארה"ב, לא ייספרו להם ימי שהיה חוקיים.
  • נסיעות קבועות ממקסיקו או מקנדה לשטח ארה"ב לצורך עבודה לא יחושבו כימי שהייה.
  • "יחיד פטור" – לא ייכללו הימים אשר שוהה בארה"ב לימי שהייה לעניין קבלת תואר "תושב ארה"ב לצרכי מס".

"יחיד פטור" – מיהו?

יחידים השוהים באופן זמני בארה"ב, אין משמעות לימי השהיה שלהם בארה"ב. לדוגמה: מורה השוהה בארה"ב עם אשרת "Q" או "J", לא נחשב כתושב ארה"ב לצרכי מס. אלא ככזה המפיק הכנסה בתחום ארה"ב, לכן יידרש להגיש דו"ח הכנסות כמו כל תושב חוץ יחיד שהכנסותיו מופקות בארה"ב.

היחידים בארה"ב הנחשבים ל"יחיד פטור" גם אם שהו ימים רבים בארה"ב:

  • יחיד הנמצא באופן זמני בארה"ב ונתון תחת ממשל זר עם אשרת נסיעה של "A" או "G", יוגדר כיחיד פטור. איך ניתן להגדיר את מי שקשור לממשל זר? אלו הם אנשים העובדים במשרה מלאה בארגונים בינלאומיים.
  • מורים או חניכים השוהים בארה"ב באופן זמני ולהם אשרת "J" או "Q", נחשבים "יחיד פטור" – הם ובני משפחותיהם. בתנאי שמתקיימים נתונים אלו:
    • מי שהיה פטור כתלמיד, מתאמן או מורה בכל חלק של עד 3 שנים מ-6 השנים הקלנדריות שקדמו לשנה הנוכחית.
    • אם מעסיק זר שילם עליו פיצויים בשנת המס הנוכחית.
    • אם השכר ששולם למורה או למתאמן ב-6 השנים האחרונות, שולם ע"י מעסיק זר.
  • ספורטאי השוהה בארה"ב כדי להופיע באירוע צדקה יוגדר כ"יחיד פטור" ולא ייכללו הימים אשר שהה לצורך אירוע הצדקה כימי שהייה.

 

אמנם, ימי שהייה לצורך קידום מכירות לאירוע או לצורך אימון, ייספרו, שלא כ"יחיד פטור".

 

מה נחשב חוקית כאירוע צדקה?

אירוע צדקה נחשב לכזה רק אם עומד בקריטריונים הבאים:

  • מטרת האירוע לחזק ארגון צדקה מוסמך.
  • כל ההכנסות מהאירוע הן נטו לארגון הצדקה.
  • את כל עבודות האירוע מבצעים מתנדבים.

 

כיצד מגישים בקשת "יחיד פטור"?

כדי לעגן חוקית תואר זה, יש להגיש טופס בקשה 8843. מי יכול לבקש זאת? כל יחיד זר שלא מעוניין לכלול את ימי השהות שלו בארה"ב לצורך מבחן הנוכחות המשמעותית או כיוון שלא יכול היה לעזוב את הארץ מפאת מצב רפואי, או בגלל שהינו "יחיד פטור". אין צורך להגיש דו"ח לרשויות המס. מי שלא הגיש את טופס 8843 לא זכאי לקבל את הפטור ממניית ימי השהייה, אלא אם כן מציג הוכחות משכנעות לכך שנקט בפעולות משמעותיות לצורך הכרה במעמדו.

 

תושב ארה"ב לצרכי מס – מה לגבי קשר הדוק למדינה זרה?

גם אם יחיד זר עבר את מבחן הנוכחות המשמעותית, במקרים מסוימים הוא לא ייחשב כתושב ארה"ב לצרכי מס.

עליו לעמוד בשלושת הקריטריונים הללו:

  1. היחיד הזר שהה פחות מ-138 ימים בארה"ב בשנת המס הנוכחית.
  2. היחיד הזר שמר על "בית מס" במדינה אחרת במהלך כל השנה.
  3. היחיד הזר שמר על קשר הדוק יותר עם המדינה הזרה מאשר עם ארה"ב.

 

תושב ארה"ב לצרכי מס  – מה יקרה ליחיד זר לא קיבל את התואר?

יחיד זר על אף שעובר את מבחן הנוכחות המשמעותית עשוי שלא לקבל תושבות ארה"ב וכך לא ייהנה מהטבות מס הניתנות לפי החוק הפנימי בארה"ב, או לפי אמנת המס. לייעוץ ועזרה בנושא, צרו קשר כאן.

תושב ארה"ב לצרכי מס
תושב ארה"ב לצרכי מס

שאלות ותשובות בנושא

תושב ארה"ב לצורכי מס הוא אדם הנחשב לתושב ארה"ב לצורכי מיסוי. הדבר בדרך כלל אומר שלאדם יש גרין קארד או שהוא אזרח אמריקאי.
יחיד פטור הוא מי שאינו חייב במס הכנסה. זה יכול לכלול אנשים שנמצאים מתחת לסף ההכנסה החייבת במס, ארגוני צדקה מסוימים או אנשים שתורמים סוגים מסוימים של תרומות דתיות.
אירוע צדקה נחשב מבחינה חוקית לאירוע או פעילות בחסות ארגון צדקה העומד בדרישות הקוד של מס הכנסה. המשמעות היא שהאירוע חייב להיות מטרת צדקה והוא חייב להיות מאושר על ידי מס הכנסה.
קשר הדוק למדינה זרה לא בהכרח פוסל אדם להיחשב כתושב ארה"ב לצורכי מס. אם לאדם יש גרין קארד או אזרח ארה"ב, הוא עדיין ייחשב כתושב ארה"ב לצורכי מס.

אין לראות את האמור כייעוץ משפטי. מומלץ להתייעץ עם הצוות של מסאמריקה לפני כל פעולה. השירות ניתן על ידי צוות מקצועי, דוברי אנגלית ועברית בצורה שוטפת, וכולל עורכי דין ורואי חשבון בעלי רישיונות אמריקאים.

לייעוץ בנושאי מס אמריקאי
צרו קשר עכשיו

תוכן עניינים
מאמרים רלוונטיים נוספים